Søkemotorer er telefonsvarer. Når
en person utfører en elektronisk søker, leter på søkemotor sine corpus
av milliarder av dokumenter og gjør to ting: For det første, returnerer
det bare de resultater som er relevant eller nyttig for søkerens søk; andre, rangerer det disse resultatene i henhold til populariteten til nettsteder som serverer informasjonen. Det er både relevans og popularitet at prosessen med SEO er ment å påvirke.Hvordan avgjør søkemotorer relevans og popularitet?
Til en søkemotor, relevans betyr mer enn å finne en side med de riktige ordene. I
de tidlige dagene av nettet, gjorde søkemotorer ikke gå mye lenger enn
dette forenklede trinnet, og søkeresultatene var av begrenset verdi. Gjennom årene har smarte ingeniører utviklet bedre måter å matche resultatene til søkere "spørringer. I dag, hundrevis av faktorer påvirker relevans, og vi vil diskutere de viktigste av disse i denne guiden.
Søkemotorer
vanligvis anta at jo mer populært et nettsted, side eller et dokument,
må jo mer verdifull informasjon den inneholder være. Denne antakelsen har vist seg ganske vellykket når det gjelder brukertilfredshet med søkeresultater.
Popularitet og relevans er ikke bestemt manuelt. I stedet motorene benytter matematiske ligninger (algoritmer) for å
sortere klinten fra hveten (relevans), og deretter å rangere hveten i
kvalitetsrekkefølge (popularitet).
Disse algoritmene omfatter ofte flere hundre variabler. I
søke markedsføring feltet, henviser vi til dem som Moz laget en ressurs
spesielt om dette temaet "rangering faktorer.": Search Engine Ranking
Factors.
World Wide Web som et nettverk av stopp i en stor by subway system.
Hvert stopp er et unikt dokument (vanligvis en nettside, men noen ganger en PDF, JPG, eller en annen fil). Søkemotorene trenger en måte å "gjennomgå" hele byen og finne alle
stopp underveis, slik at de bruker den beste veien
tilgjengelige-koblinger.
Indeksering
Indeksering milliarder av dokumenter, sider, filer, nyheter, videoer og media på World Wide Web.
Gir svar
Gir svar på brukerspørsmål, oftest gjennom lister over relevante sider at de har hentet og rangert etter relevans.
Lenken strukturen på Internett tjener til å binde alle sidene sammen.
Lenker tillate søkemotorene automatiserte roboter, kalt "crawlere"
eller "edderkopper", for å nå de mange milliarder sammenkoblede
dokumenter på nettet.
Når
motorene finne disse sidene, dechiffrere de koden fra dem og lagre
utvalgte stykker i enorme databaser, for å bli tilbakekalt senere ved
behov for et søk. For å oppnå den monumentale oppgaven med å holde milliarder av sider
som kan nås på en brøkdel av et sekund, har søkemotoren selskaper
konstruert datasentre over hele verden.
Disse uhyrlige lagringsanlegg holde tusenvis av maskiner behandle store mengder informasjon svært raskt. Når en person utfører et søk på noen av de store motorer, de krever resultater umiddelbart; enda en ett- eller to-sekunders forsinkelse kan føre til misnøye, så motorene jobber hardt for å gi svar så fort som mulig.
No comments:
Post a Comment